Je wilt chauffeur worden fijn , al is er veel veranderd in vergelijking toen ik begon , niet alleen positief , op bepaalde fronten is het makkelijker , maar wordt vaak geromantiseerd en vaak ook door bijvoorbeeld STL veel mooier gebracht dan dat het is vandaar deze pagina .
Je werkt ongemerkt in een team , van planners , autoladers , en er moet sprake zijn van wederzijds respect ook een planner heeft het net als jou druk , en bij Veenstra hebben die ook best veel te doen of denk je dat het ophoud als de auto' s volzitten , vrachtbrieven , telefoon berichten , dit kan ook superdruk zijn , rapporten maken ritten afsluiten .
Ook als deze een blokje verkeerd zetten , staat de auto heel ergens anders , wil je je rit veranderen aanpassen overleg dit doe niks uit eigen beweging , dit kan grote gevolgen hebben , en kan grote schade als gevolg hebben
Het is mooi werk en je bent in bepaalde mate ook vrij , als je binnen de lijntjes kleurt is er niks aan de hand , maar dat hebben mijn collega's vroeger zelf verknalt , door te rotzooien met schijven .
* In Frankrijk pakte de agent je schijf keek naar de rust en beste maar weer , in Duitsland en Belgie was men stipter , nu douwt die man je kaart in de computer en kan je ook niet meer matsen , eigen schuld , nu zijn het de grote Nederlandse transporteurs die de kluit flink belazeren , volgens iedereen legaal maar er klopt helemaal niks van .
* Ook wil ik je waarschuwen als chauffeur heb je een heel karig basis salaris je moet het hebben van je overuren en onkosten anders is het een karige bedoeling , en mocht je in de WW belanden krijg je hier 70 % van houdt dit goed in je achterhoofd als je een hypotheek wilt wordt het vaak nog een moeilijk verhaal , want veel geld ga je niet loskrijgen , denk hier ook goed bij na als je je huis wilt verkopen en een nieuwe hypotheek moet , weet ik uit ervaring , laat je goed voorlichten anders mooi blijven zitten !!!!!!!!!!
* Wat wil je gaan doen Nationaal / Internationaal
* Nationaal is vaak veel adressen , vroeg beginnen , en erg schade gevoelig als je een city trailer hebt wordt het al de helft makkelijker en kun je vaak bij de mensen voor de deur komen , met een starre 13,60 wordt het een heel ander verhaal en moet je vaak lopen met je pallet of veel risico nemen , als eigen rijder is dit risicovol , en moet je een beetje stress bestendig zijn en als de dag niet loopt zul je soms ook wat mee terug moeten nemen .
Ik heb veel respect voor deze jongens , elke morgen weer fris en fruitig in de kantine om hun rit te doen, maar beseft u eigenlijk wel wat de waarde is van dat werk en hoe weinig waardering er voor is , als wij dus niet rijden gebeurt er helemaal niks , maar dan ook helemaal niks , kan je lang en breed over lullen , of komt uit jou computerscherm het eten , nee , dat wordt gebracht door een auto , denk daar maar eens heel goed over na voordat u uw kinderen puscht om naar de HAVO te gaan , geen chauffeurs geen vreten !!!!!!!!! Als de melkweg niet bij de boer komt moeten ze het weg laten lopen , dus het is niet no Farmers no food no trucks en drivers no food !!!!!!!!!
* Internationaal
* Wat zijn de nadelen ?
* Je bent vaak weg , meestal de hele week
* Je hebt geen tijd voor hobby's in clubverband , want vaak is niet trainen niet spelen
* Als je rookie bent zit je vaak s'avonds vaak alleen , zorg voor een ZIGGO, KPN app op je lap top tablet
* Als je bij bv bij de KOTRA rijdt ben je vaak ook de weekenden weg en maak je de rust vaak in Italie of Spanje , en als je thuis bent ben je vaak verrot , zoek eerst uit wat een bedrijf doet , past dit in jou toekomstige situatie, houdt ook rekening met de toekomst , kinderwens en dergelijke , hobby's
* Zoek een vrouw die die alleen kan zijn en sterk in de schoenen staat , deze dames krijgen het echt voor de kiezen als er kinderen komen , met school , hobby's , training met sport , school brengen onderschat dit zeer zeker niet , overleg dit goed !!!!!
* Dit is als eigen rijder crussiaal , vaak kun je als eigen rijder meer verdienen door voor het weekend te vertrekken om bv maandag te lossen in Frankrijk of Italie , zorg als je internationaal rijdt dat je vrouw vriendin hiertegen kan , en dat ze met geld om kan gaan , en jou tentje thuis kan laten draaien .
* Zorg dat je altijd een kaart of plattegrond met het land erop hebt waar je bent , waarom , de meeste zijn navie ridders niks mis mee , maar als je het nieuws volgt heb je kunnen zien dat de navigatie van het vliegtuig van de baas van de EU verstoord werd en de piloot niet wist wat hij moest doen , als de pleuris uitbreekt is het internet het eerste wat zwart gaat , ik durf te wedden dat er mensen zijn die dan nooit meer thuiskomen .
* De borden boven de weg zullen jou altijd thuisbrengen !!!!!!!!!!!
* Ook bellen gaat dan niet meer , betalen voor diesel , dus zorg altijd dat je voldoende in de tank hebt , is maar een tipje , je zegt Bleeker jij bent gestoord maar als je goed oplet worden er vaak speldenprikken uitgedeeld , bv in Spanje , rechtbank hack , de dus als je navie ridder bent koop een kaart of zorg dat je een landen plattegrond hebt , heb ik ook zoek alles vaak ook nog op , en heb nog overal kaarten van .
Wat voor chauffeur ben jij ?
* Actief / niet actief van bepaalde trailers wordt je wel moe en van bepaalden niet , enkele voorbeelden
Ben je van de luie ?
Zoek dan een baas met bulk of tankwagens containers of koelers , ga internationaal rijden vaak heb je dan maar 1 adres en is het bij een bulk of tank slangetje aanhangen en lossen , container hoef je niks te doen , koeler ook niet .
Bij Veenstra doe je groupage en krijg je voldoende beweging moet je per dag je eigen rit indelen , wat kan ik kwijt , hoever kom ik vandaag , en als je de taal spreekt Duits in mijn geval kun je zelf veel regelen om nog wat kwijt te raken , hoef je een planner ook niet lastig te vallen , ook is een klep erg handig in bepaalde gevallen , hier wordt dus meer van jou gevraagd als op een tank of container .
Vaak zijn de bedrijven wel te vinden op internet en zit er een bel button op en een route button zit je altijd goed met je navi , je belt erheen en zegt wie je bent en dat je graag nog wilt lossen , en tot hoe laat dat gaat , dan komt de vraag hoeveel , wij hebben meestal maar paar palletjes dus gaat lang , en als je zegt dat je een hebebuhne /klep komt het vaak wel klaar vragen naar de whareahname , en je kunt vaak tijd winnen dan .
Ook is het niet verkeerd voor jou wat beweging te krijgen , het adressen werk vindt ik wel mooi vaak hebben wij 20 a 30 adressen in de week waar je zelf verantwoordelijk bent voor je snelheid , en je zaakjes te regelen .
Maar ben je wat luier en kun je niet tegen stress , zou ik het niet doen ,en fijn wat anders zoeken , ook met een tank en bulk sta je vaak lang te wachten met lossen en spoelen , ook als je een bulk lost en hij loopt vast dan heb je een probleem want ik zie weinig chauffeurs achter de bulk zitten met lossen , ook met laden moet je oppassen met een tank als je van onder laadt , en je staat te ouwehoeren dat hij boven niet overloopt , ook met lossen moet je een paar dingen in de gaten houden maar hier komt nog een aparte pagina van .
* Nu aan de slag
* Gaan naar de kantine , naar het koffie apparaat en de papieren bak
* We pakken de papieren en kijken of dit compleet is ADR of niet en compleet ingevuld met je eigen vergunning nummer en kenteken , CMR AVC vakje aangekruist
* verschil tussen CMR en AVC is dat als je schade hebt het bedrag per kilo bij een AVC lager is wat wordt uitgekeerd aan de klant dan bij een CMR , dus een CMR kun je voor beide gebruiken als je het vakje maar aankruist .
* Dan gaan we naar de auto , controleren deze op gebreken , verlichting , banden , maar als je een eigen auto hebt moet dit goed zijn , starten de machine en lezen het instrumenten paneel uit op storingen , kaart erin drukken en je oplegger zoeken .
* Ook met aankoppelen is het oppassen en vergt concentratie , dus niet praten met iemand en gewoon je ding doen je bent niet de eerste die de trailer verliest of slangen en stekkers vergeet als je staat te ouwehoeren , op de zaak is dit nog te fixen onderweg heb je een groot probleem , en hoor je een grote klap en is je achterkant van je trekker mooi beschadigd , door de stekkers die tegen je cabine klappen , dan baal je ik wel , want als er wat aan mijn auto beschadigd ben ik mooi zuur , hoe klein ook .
Wat voor trailer gaan we aankoppelen , een koeler , huif , tank , heb 1 ding goed in de gaten als de lucht slangen eraan zitten is de trailer van de rem , dus als je de slangen vast doet voor het aankoppelen en je hebt de luchtvering al zo hoog dat hij de steunpoten ontlast rolt hij zo achteruit of vooruit , bij een koeler is dit gevaarlijk , vele doen de slangen er eerst aan , ik snap dit wel want bij een 3,70 Chassis is de ruimte heel krap , stappen in en bedienen dan de luchtvering omhoog dan rijdt de trailer dus ook achter uit want deze is nu van de rem en schuift zo naar achteren je remt uit reflex en hij ligt op je chassis , pas op er zijn meer van deze tricky dingen .
Je doet de slangen eraan en dan gaat de luchtvering van de oplegger omhoog , als je dan de trekker ook omhoog doet gaat het dubbel op , je kunt dit voorkomen door een wig achter een wiel van de trailer te plaatsen altijd veilig .
Als je alleen de slang rechts aankoppelt is hij van de rem , als je geen vaart maakt kun je hem verplaatsen , echter bij terreinen net als Veenstra met een lang recht stuk , en met een trailer van Lootsma met 35 ton vet ga jij hem op het eind niet beremmen , je gaat gewoon rechtdoor en rijdt hem plat 100% , ook bij Veenstra op het terrein loopt het naar beneden , vaak hoor ik dan de klep over de stenen schrapen , de kleppen hangen maar heel laag bij de grond pas hier mee op .
Op een oplegger zit een rangeer ventiel, is ook gevaarlijk als je deze knop indrukt uittrekt is hij ook van de rem en hoef je helemaal geen slang aan te sluiten .
Laat je niet verleiden met veel gewicht houdt altijd afstand vooral in baustellelles en van de berg naar beneden je bent verloren 100 % pas hier alstublieft mee op .
Ga je de bergen in en je gaat domweg op navigatie , maar kijk eerst naar de route is er een alternatief wat vlakker is , al is het een eindje om dat je een goede bunderstrasse pakt en niet net als mij naast de langlaufers rijdt vooraf je route bekijken kan jou veel tijd schelen , als er veel kronkels in de route zitten betekent dit veel klimmen en dalen veel haakse bochten dus veel tijdverlies , als je dan door bijvoorbeeld 10 kilometer om te rijden wel een vlakke weg hebt hoef je niet te stressen en veel op de motor rem te doen , en de kans op warme remmen veel minder is , ik zeg koop een kaart !!!!!!!!
" Probleem " als je een oplegger moet aankoppelen waar je niet bij de slinger kan , te dicht op elkaar gezet, je koppelt hem helemaal aan , zorg wel dat je zeker bent dat de koppeling vast zit , je doet de luchtvering van de trekker omhoog tot de steunpoten vrijkomen van de grond en rijdt hem voorzichtig vooruit net zover dat je er wel bij kan dan kun je de poten omhoog draaien , luchtvering rijstand klaar .