Bleektrans

Transport - Bolsward
 

Rijden algemeen

Wat komt hier aan bod

Wat kunnen we hier onder verstaan 

Je bent chauffeur en krijgt als het goed is een eigen auto toegewezen , als het bedrijf het goed doet luistert het zoveel mogelijk naar de chauffeur om het beste eruit te halen , hiermee bedoel ik het merk , maar als u als chauffeur een bepaald merk wilt rijden zult u een bedrijf moeten selecteren die met dit merk rijdt .

Ook denk ik als u een trekker of combie toegewezen krijgt , u er wel zorg voor moet dragen om deze top fit te houden , mankementen melden .

Of u moet eigen rijder worden dan ben je vrij in je keuze anders zal hij gemaakt worden door het bedrijf , maar die bedrijven weten heel goed wat een chauffeur verlangt , u kunt als baas heel onverschillig doen maar u gaat zich straks zelf in de vingers snijden als het eenrichting verkeer zult u straks weinig overhouden .

Als eerste , we zitten niet in de stal van Verstappen , en rijden naar de aard van onze lading , ben je een rauzer dan kun je het best een bulk / walking floor kipper erachter hangen dit zijn over het algemeen vaste stoffen die niet makkelijk schuiven en wat schade betreft minimaal zijn door rijgedrag , de rest moet even wat meer de kop bij wat rijden betreft , een tank of tank container verreist weer andere rijkwaliteiten , wat wij doen ook je hebt vaak wat ruimte tussen de lading omdat het binnen de pallets geladen is en je wel degelijk rekening moet houden met je remgedrag , ook als je met een tautliner rijdt is het oppassen 

IBC'S half vol zijn helemaal gevaarlijk altijd afspannen , open verpakking IBC ADR kun je laten staan of contact opnemen met de planning dit geldt voor alle ADR verpakking , is het gelabeld , en is de CMR compleet ingevuld ,Tunnel code , ook met het aantal punten boven 1000 punten heb je borden nodig of onder 1000kg maar onder de 1000 punten blijf je bijna nooit , twijfel je dan ga je naar de ADR meister der Simon "Jolmers ADR  "  1136.nl " op deze website voer je het  un nummer in en hoeveelheid en je krijgt het aantal punten met de eigenschappen van de stof.

Ik zie vaak van die stumpers die zeggen dat roetsmatten flauwekul is , ik gebruik ze bijna altijd , wij hebben opleggers die ingericht zijn op ADR maar als je een tautliner hebt met planken in de zijkant , staan jou IBC'S  zo in de zijkant , en als je dan een beetje van het gas geven bent in Duitsland in de baustelle's , staan de IBC "S zo in de kleden vooral de plastic pallet variant wil erg graag van plaats veranderen , wij hebben kleppen trailers en ben hier blij mee ,  ondanks dat ik meer werk heb heeft dat bij mij beslist de voorkeur .

Waar moeten we op passen , waar gaan we mee op pad , een trekker of combie , en nog belangrijker wat zit erin en hoe zit het erin , moeten we rekening houden met rijden , bijvoorbeeld met laminaat of gladde spaanplaat , IBC'S wat voor gewicht hebben wij en ligt dat voor of achterop in de oplegger , als hij beroerd geladen is ligt het achterop en zal je trekker of truck gaan zweven ,en dit is gevaarlijk als het regent , als het te erg is ga je dus niet rijden en neem je contact op met de planning wat te doen .


Het kan ook andersom dat jou trekas te zwaar belast is hiervoor zitten allemaal meters in de auto om dit af te lezen als de asdruk op jou trekas boven de 11,500 kg is ben je te zwaar , bij een voorloper met groot wiel mag je 19000 kg op je achterassen hebben , ook de voorassen zijn verschillende klassen verkrijgbaar 7 8n 9 tons , als je een vooras hebt die lucht geveerd is kun je helemaal precies laden .

Enkele begrippen 

Dubbele montering = twee wielen op 1 naaf trekas trekker  vaak boogie lift / Enkele montering enkel wiel enkel wiel op een naaf vooras 

4x2 / 4 wielen 2 aangedreven    6x2 / 6 wielen 2 aangedreven    6x4 6 wielen 4 aangedreven 

Tussen maat banden wat is dit ? Als je een trekker hebt die ingericht is op mega maar je ook graag trailers wilt rijden met grote banden zet je hem op tussenmaat banden kun je beide rijden , echter pas op als jij een put in of uitrijdt zul je sneller met de poten aan de grond zitten als je deze uitrijdt , heb ik enige ervaring mee .......

Voorloper is extra as voor trekas twee soorten groot wiel 11,500 plus 7,500 maakt 19,00 tot schoteldruk / baby as dit is een klein wiel op de zelfde plaats als een voorloper maar wiel is kleiner en totaal druk van 15000 kg op het kenteken staat de druk op de vooras en achteras deze tel je op en je weet wat je totaal op je truck of trekker mag laden 

Boogie lift is het tegenovergestelde van een voorloper , eigenlijk een achterloper vaak liftas die naar beneden kan en vaak erg ongelukkig is en je vaak schade aan je trekker is met een beetje beroerde put omdat deze dan in je trailer loopt , ook ben je met deze trekker vaak keihard te lang met een 13,60 bent ,  je in Zwitserland geheid aan de buurt , een bedrijf in de buurt hoeft niet meer naar Zwitserland , deze zijn constant de beer en beproeven hun geluk via Oostenrijk 

We gaan rijden als er ruimte is nemen we de bochten niet te krap , en beperken we het haaks omtrekken zoveel mogelijk , eigenlijk helemaal niet hiervoor zijn er een paar redenen .

Je trekt je kabels onder de koppeling plaat deze worden vet en dit is niet fijn met aan en af koppelen auto wordt een grote bende , ook de assen en banden leiden hier erg onder , als je er een oplegger hebt die zwaar geladen is , zal deze voorin de kop  doorhangen en bij een verhoging in jou tanken lopen en in het beroerdste geval jou barjonet van jou tank er af vegen , is gebeurd bij een collega en dan komt de gele brigade , pas hier mee op bij bijvoorbeeld wendenplatzen in Duitsland zijn vaak krap en doe dan rustig aan en trek hem niet als een gek rond , want de cabine kan dan de zijkant van de oplegger raken en dan is alles krom .

Meen je wel dat hij haaks om moet doe dit dan heel rustig rem niet fel want de king pin krijgt erg op zijn donder , nogmaals pas op met fenders op je cabine dat deze de trailer niet raken , dus niet sportlife en ik ben superchauffeur het zit in een heel klein hoekje probeer zoveel mogelijk de rust te bewaren , een beschadigde cabine heb je niks aan .

Ook als je in bergachtig terrein rijdt moet je bedacht zijn dat je bij het indraaien dat je weleens hoogte verschillen hebt bij laadputten als je een DAF hebt moet je dubbel oppassen deze zijn erg gevoelig , ook met een 6x2 is het vaak oppassen dat jou trekker niet in de trailer loopt het is altijd oppassen bij laadputten ook met palletkisten,  heftruck kisten , poten van jou trailer .

Ook laad en lospunten zijn gevaarlijk altijd zo recht mogelijk in en uit , pas op met de trailer poten op de knik van de kuil , ook een pallet kist is erg tricky ook de knik bij een hele steile put kan voor problemen zorgen de trailer kan jou trekker kromdrukken , de koelmotor of cilinder van jou bulk kan in de cabine komen , pas hier erg mee op als je een korte wielbasis hebt VOLVO en Scania hebben vaak korte chassis