Bleektrans

Transport - Bolsward
 

Trailer aankoppelen / begin rit

Deze pagina verreist concentratie van u als chauffeur , hoe gaan we te werk , halen de papieren op kantoor of in de kantine kijken of we de goede oplegger hebben soms verandert dit , kijk dan altijd achterin de bak of jou adressen hierin zitten .

Dan zoeken wij de oplegger kan voor het dock zijn maar als het en volle bak is kan hij ook goed in de rij staan  tussen de andere trailers  . trailer gevonden rijden de auto bijna eronder en kijken of de luchtvering van jou auto omhoog of omlaag moet , de koppeling moet niet drukken tegen de trailer als je hem eronder rijdt , nu voorzichtig achteruit , je moet natuurlijk wel zorgen dat je trekker er een beetje recht voor staat als je teveel gas moet geven ga je nog een keer voorruit en doe je het opnieuw .

Ik zal even vertellen hoe het werkt , een vrachtwagen heeft een compressor deze zorgt dat de luchtvering omhoog komt en de remmen los van de trommels / blokken van de schijven , nu koppel jij de trailer af , en de mensen van de loods laden en lossen hem dan , want jou trekker staat aan de kant , ivm schade en verantwoording van jou kaartje , nu gaat de oplegger lucht verliezen en zal in de kont zakken , dit betekent dat hij van voor omhoog komt , als jij dat niet in de gaten hebt en jij rost je trekker eronder dan heb je een mooi buts in de cabine altijd kijken voor mij stap je 3 keer uit , zorg dat je weet hoe de luchtvering werkt van je trekker draai desnoods de trailer naar beneden in de kleine gang , weet je het niet vraag het dan .

Ook heb je koppelingen waar een haak in moet zorg dat deze erin zit , als deze er niet inzit heb je een no go en bij en oude koppeling springt hij zo open onderweg en kan de grote heftruck op de dieplader om hem weer op te takelen met alle gevolgen van dien , kromme poten en lading die voorover ligt kop erbij altijd . 

De Jost koppelingen zijn het zekerst en heb ook de mazzel dat ik deze heb , anders had ik hem erop laten zetten 100% zekerheid dat hij vast zit .


Hoe werken poten van de oplegger 

Ze hebben 3 standen 

* Snel omhoog 

* langzaam omhoog als je poten onder druk staan 

* Regel 1 , niet aan slingers hangen dan zet je hem in de lage stand of je luchtvering hoger als hij zwaar draait 

* Regel twee na gebruik slinger in de vrije loop opbergen .


" Probleem " als je een oplegger moet aankoppelen waar je niet bij de slinger kan , te dicht op elkaar gezet,  je koppelt hem helemaal aan , zorg wel dat je zeker bent dat de koppeling vast zit , je doet de luchtvering van de trekker omhoog tot de steunpoten vrijkomen van de grond en rijdt hem voorzichtig vooruit net zover dat je er wel bij kan dan kun je de poten omhoog draaien , luchtvering rijstand klaar .

In jouw koppeling zit een wig om de trailer te begeleiden , echter als jij te scheef staat en je bent lomp geef je gas drukt de trailer in jou wig maar die houdt op dan kom je bij dat rondje dan is de druk eraf en hoor je een klap en zit hij ook vast , maar dit is de manier dus niet , het moet soepel en licht gaan en je moet alleen een klik horen dan gaat het goed en is dit niet zo , ga je nog een keer vooruit en opnieuw .

Nu zit hij vast , nu loop jij naar de koppeling en kijkt of hij vast zit dan sluit je de slangen aan , nu draaien we de poten omhoog echter dit wil niet , je kunt dan twee dingen doen 

* De luchtvering van je trekker hoger , als deze niet hoger wil lees hieronder .

* Of ? in de steunpoten zitten twee gangen 1  voor de poten snel omhoog te draaien en 1 om hem af te draaien als er een dikke vracht inzit en jij geen lucht vering hebt , of jou poten onder druk staan en jou luchtvering niet verder omhoog wil kun je deze gebruiken .

* Ook zit hier een vrije loop op als je hem afkoppelt deze graag gebruiken om verbogen slingers te voorkomen .

Wat voor oplegger gaan we aankoppelen

Een koeler wat is het gevaar 

De motor steekt voor de trailer uit dit betekent dat deze sneller bij jou cabine is , als het misgaat heb je de cabine in elkaar , dan doe je eerst de slangen eraan en hier begint het gevaar , jou trailer komt van de rem , maar de balgen komen ook vol met lucht dus de oplegger komt voor naar beneden , als jij je luchtvering van de trekker omhoog hebt